Cultură
La 15 mai este marcată „Ziua naţională a pictorului Nicolae Grigorescu – zi naţională a picturii şi artelor vizuale

Miercuri, 15 mai, este marcată „Ziua naţională a pictorului Nicolae Grigorescu”, ca zi naţională a picturii şi artelor vizuale, urmare a Legii promulgate în acest sens de către preşedintele României, la data de 9 decembrie 2021.
Este ziua în care se împlinesc 186 ani de la naşterea lui Nicolae Grigorescu, considerat fondatorul picturii române moderne şi un simbol naţional pentru modul în care a adus în prim-plan valori ale spiritualităţii româneşti, potrivit rador.ro
Și-a petrecut anii copilăriei pe la mai mulţi meşteri zugravi
Nicolae Grigorescu s-a născut la 15 mai 1838, la Pitaru, judeţul Dâmboviţa, fiind al şaselea copil al lui Ion Grigorescu, de profesie notar şi al Ruxandrei Grigorescu, croitoreasă.
Când a împlinit vârsta de şapte ani, a rămas orfan de tată, iar familia Grigorescu se mută la Bucureşti, în mahalaua Cărămidarilor, în casa unei mătuşe.
Nicolae şi-a petrecut anii copilăriei pe la mai mulţi meşteri zugravi, cum au fost Gheorghe Puiu din Olari, la fratele acestuia, Dragomir şi mai apoi la Naie Pantelimonescu, un pictor bisericesc celebru.
La vârsta de 10 ani intră ca ucenic la atelierul pictorului ceh Anton Chladek, considerat un excelent portretist și un foarte bun miniaturist, unde învaţă să picteze icoane.
În anul 1850, iese din ucenicie, şi începe să picteze acasă iconiţe pe care mai apoi le vindea pe la târguri, fiind pregătit să devină unicul susţinător al familiei.
În anul 1853, la doar 15 ani, pictează mai multe icoane pentru biserica din Băicoi şi pentru Mănăstirea Căldăruşani, opere care în opinia criticilor se remarcă printr-o experienţă artistică inimaginabilă pentru o vârstă atât de fragedă.
Mănăstirea Căldărușani
Nicolae Grigorescu, în căutarea unei amprente proprii de aplicare a clasicismului în iconografia tradiţională
În anul 1856, realizează compoziţia istorică „Mihai scăpând stindardul”, pe care o prezintă, la 5 ianuarie, domnitorului Barbu Ştirbei, împreună cu o petiţie prin care solicită ajutor financiar pentru studii, răsplata din partea domnitorului fiind de 100 de galbeni. Mai mult, Ştirbei a trimis lucrarea la Eforia Şcoalelor şi a precizat că petentul trebuie ajutat să înveţe o limbă străină şi să-şi completeze „învăţăturile regulate ale picturii” şi de abia după aceea să fie trimis la cursuri în străinătate. La 24 ianuarie 1856, Colegiul Sfântul Sava primea o adresă prin care era solicitată primirea lui Nicolae Grigorescu la cursuri.
În aceşti ani, Grigorescu este preocupat de aspectele tehnice necesare desfăşurării meşteşugului zugrăvelii, fiind în căutarea unei amprente proprii de aplicare a clasicismului în iconografia tradiţională. Însă, în momentul în care a început să execute gravuri după operele marilor maeştri din Apusul Europei pentru realizarea compoziţiilor sale de natură religioasă, el a înţeles că se impunea cu să urmeze studii de pictură serioase.
Mănăstirea Zamfira
La 25 februarie 1856 a terminat prima lui icoană remarcabilă, cea a Sfântului Spiridon, care fusese comandată de corporaţia băcăuanilor.
În anii 1856-1857, Grigorescu pictează biserica nouă a mănăstirii Zamfira, din judeţul Prahova, onorariul primit fiind de circa 500 de galbeni – cam dublul unei burse de studii la vremea aceea – acesta fiind şi motivul pentru care tânărul artist nu ajunge să studieze la „Sfântul Sava”.
Grigorescu a zugrăvit în întregime biserica Mănăstirii Zamfira, în tehnica frescei şi a uleiului, a pictat toate scenele iconostasului, cele opt icoane mari împărăteşti, cele opt scene biblice de sub acestea, Epitaful şi praporul mănăstirii, ultimele două aflându-se astăzi la Galeria Muzeului Naţional de Artă al României.
Pictură de la Mănăstirea Zamfira
La 7 septembrie 1856, Grigorescu a înmânat caimacanului Alexandru Dimitrie Ghica, aflat în trecere prin Ploieşti, aproape de Zamfira, o nouă petiţie, în care arăta: „Dorinţa d-a merge în Academia de pictură din Roma spre perfecţiunea artei ce eserses mă făcu să îndrăznesc a mă prezenta înaintea măriei sale fostului domn Barbu Dimitrie Ştirbei, cu o mică compoziţie intitulată Scăparea stindardului de Mihai Viteazul, arătând totodată şi dorinţa-mi d-a mă perfecţiona în arta picturii: însă în loc d-a mă trimite la Roma, m-a încurajat cu o gratificaţie în bani, lucru ce nu doream, având de scop a lucra nu pentru bani, ci spre a fi trimes pentru perfecţionare, ca să poci şi eu o dată a lucra cu cele mai vii coloare vreuna din faptile strălucite ale bravilor noştri prinţi”.
În iulie 1857, moment în care lucrările la Mănăstirea Zamfira erau aproape finalizate, Eforia Şcoalelor a organizat un concurs pentru alegerea unui bursier care să urmeze un stagiu de pregătire de trei ani în Italia, la o secţie de grafică. Între 25 şi 30 septembrie, Grigorescu participă la concurs, alături de Constantin I. Stăncescu, care era absolvent al cursurilor secundare şi era elevul particular al lui Gheorghe Tătărescu, iar cel din urmă a câştigat, locul fiindu-i rezervat special, conform uzanţelor vremii. Grigorescu a înţeles atunci că nu va putea să ajungă niciodată să studieze în străinătate ca bursier al statului.
Perioada lucrărilor de la Agapia, i-a adus o bursă pentru studii în străinătate
La scurt timp, soarta a făcut ca stăreţia de la Agapia să-i propună pictarea mănăstirii, unde artistul avea să înfiinţeze şi o şcoală de pictură destinată călugăriţelor.
El a folosit aici stilul retoric şi primitiv al primilor pictori de şevalet, încadrându-se în acest fel în stilul picturii neoclasice care era promovat de noile şcoli de pictură bisericească care apăruseră în Ţara Românească.
În perioada lucrărilor de la Agapia, printre oaspeţii mănăstirii s-a aflat şi Mihail Kogălniceanu, ministrul lui Alexandru Ioan Cuza, care a apreciat calitatea lucrărilor şi a insistat ca Grigorescu să primească o bursă pentru studii în străinătate, fără niciun concurs sau diplomă de studii secundare.
Picturile murale de la mănăstirile Zamfira şi Agapia au fost cele mai importante realizări din viaţa artistului de până la douăzeci de ani, ele fiind considerate de către critica de artă o culme în pictura religioasă a secolului al XIX-lea în ţara noastră. La 20 septembrie 1861, Nicolae Grigorescu pleacă la Paris, bursa obţinută fiind de 260 de galbeni. A locuit mai întâi la hotelul ”Corneille”, apoi în Cartierul Latin şi a intrat la Şcoala de Belle-Arte, frecventând atelierul lui Sebastien Cornu, unde este coleg cu Renoir şi unde va studia desenul şi compoziţia.
Vocaţia sa de peisagist îl atrage către Şcoala de la Barbizon
În toată perioada petrecută la Paris, Grigorescu a realizat o serie de copii după vechii maeştrii ai picturii, urmare a numeroaselor sale vizite la Muzeul Luvru. Însă, vocaţia sa de peisagist îl atrage către Şcoala de la Barbizon, aflată într-un sat celebru în acele timpuri prin arta înnoitoare a unor artişti precum Jean-François Millet şi Théodore Rousseau, stabiliţi chiar aici.
Se mută la Barbizon, unde îşi desăvârşeşte educaţia artistică prin asimilarea experienţei unor artişti precum Gustave Courbet ori Théodore Rousseau.
Emblematice pentru perioada de formare de la Barbizon, au rămas câteva lucrări de mare valoare artistică, unele dintre ele făcând parte din Tezaurul României care a fost dus spre păstrare în anul 1917 în Rusia, în timpul Primului Război Mondial.
Dintre lucrările etapei Barbizon, se evidențiază: „Peisaj cu turmă de oi”, „Peisajul din pădure”, „Interior de curte”, „Toamna la Fontainebleau”, „Intrarea în pădurea Fontainebleau”, „Apus de soare la Barbizon”.
În anul 1867 participă la Expoziţia Universală de la Paris cu şapte lucrări, apoi expune la Salonul parizian din anul 1868 lucrarea „Tânără ţigancă”, revine de câteva ori în ţară şi, începând din 1870, participă la Expoziţiile artiştilor în viaţă şi la cele organizate de „Societatea Amicilor Bellelor-Arte”.
În perioada 1873-1874 face călătorii de studii în Italia, la Roma, Napoli şi Pompei, apoi merge în Grecia şi la Viena.
Nicolae Grigorescu însoţește armata română în calitate de „pictor de front”, în războiul de Independență
În 1877 este convocat să însoţească armata română în calitate de „pictor de front”, realizând la faţa locului picturi după luptele de la Griviţa şi Rahova, alte desene şi schiţe.
În anii 1879 şi 1890, lucrează în Franţa, în Bretagne la Vitré sau în atelierul său din Paris, apoi revine în ţară, stabilindu-se la Câmpina, după care deschide mai multe expoziţii personale, în anii 1891 şi 1904, la Ateneul Român.
În această perioadă se dedică cu predilecţie subiectelor rustice, într-o varietate de motive, realizează care cu boi, portrete de ţărănci şi nenumărate peisaje cu specific românesc.
În anul 1899 devine membru de onoare al Academiei Române.
Operă de o inestimabilă valoare lăsată de Nicolae Grigorescu
La 21 iulie 1907, Nicolae Grigorescu trece la cele veşnice, la locuinţa sa de la Câmpina, lăsând, neterminată, pe şevalet, lucrarea „Întoarcerea de la bâlci”.
Grigorescu a lăsat în urma sa o operă de o inestimabilă valoare, iar maniera sa artistică a influenţat hotărâtor atât realizările contemporanilor săi, cât şi creaţiile generaţiilor care au urmat.
În anul 2016, Nicolae Grigorescu a fost cel mai bine vândut pictor, în România, şapte dintre tablourile sale fiind vândute la licitaţii cu suma totală de 465.091 de euro. Tabloul ”Ţărăncuţe (De la fântână)”, de Nicolae Grigorescu, a stabilit un nou record pe piaţa de artă din România, fiind adjudecat la o licitaţie aniversară pentru suma de 320.000 de euro.
Pictorul Nicolae Grigorescu rămâne lider în topul celor mai bine vânduţi artişti la licitaţiile din România, în 2017 având vânzări totale de 726.193 de euro pentru 18 opere adjudecate. Cea mai bine vândută lucrare a pictorului a fost „Bretonă la Brolle”, care a fost adjudecată la preţul de 140.000 de euro, iar „Car cu boi” a fost cumpărată cu suma de 80.000 de euro.
Nicolae Grigorescu a fost şi în 2018 cel mai bine vândut artist la licitaţiile din România, cu 20 de lucrări adjudecate contra unei sume totale de 1.086.600 de euro. În topul celor mai bine zece vânduți artişti români s-au mai clasat: Nicolae Tonitza, Ştefan Luchian şi Theodor Pallady.
Muzeul Memorial „Nicolae Grigorescu” din Câmpina reprezintă locul în care pictorul Nicolae Grigorescu și-a trăit ultimii ani de viață, acum fiind o secție a Muzeului Județean de Artă Prahova „Ion Ionescu-Quintus”.
În anul 1939, Gheorghe Grigorescu, singurul moştenitor al lui Nicolae Grigorescu, a vândut primăriei Câmpina 200 de tablouri şi schiţe în peniţă, creion şi laviu, semnate de pictorul Nicolae Grigorescu.
În perioada Primului Război Mondial, casa a adăpostit Cartierul General German, perioadă în care imobilul a fost incendiat. O parte din obiecte au putut fi salvate, ceea ce a făcut posibilă reconstituirea casei artistului (atelierul, sufrageria, biblioteca) în perioada 1954-1955 de către fiul artistului, Gheorghe Grigorescu, care a avut ca puncte de reper fotografii salvate din timpul vieții lui Nicolae Grigorescu.
În prezent, edificiul adăpostește piese de mobilier, creații și obiecte autentice, de la fotografii până la dedicații ale contemporanilor și tablouri remarcabile ale marelui pictor.
„Nu ştiu dacă mai e pe lume vreo ţară al cărei pitoresc să se oglindească aşa de limpede şi de puternic în opera unui artist; ceea ce pot spune e că Grigorescu, înfăţişând cum a înfăţişat, pe pânzele lui, podoabele şi sufletul patriei noastre, a făcut cu aceasta neamului nostru unul dintre acele preţioase daruri care iau loc între puterile active ale unei naţiuni” – Alexandru Vlahuţă despre Nicolae Grigorescu
Sursa foto(titlu): Curatorial
Actualitate
Sfântul Gheorghe, simbol al curajului, credinței neclintite și biruinței asupra răului, în iconografie (foto)

Iconografia păstrează imaginea Sfântului Gheorghe călare pe un cal, străpungând cu sulița un balaur. O legendă pioasă, în care Sfântul Gheorghe salvează cetatea Silena, din provincia Libiei, terorizată de un monstru, care întruchipează Răul, imaginat ca un șarpe uriaș cu mai multe capete.
Imaginea Sfântului a rămas în amintirea oamenilor ca model de curaj „în lupta cu diavolul”.
Mai este reprezentat într-o mantie roșie, culoare tradițională pentru un martir, deopotrivă ca războinic pedestru sau ca tribun militar în „veșminte patriciene”, cu o diademă metalică pe cap, cu o platoșă sub mantie, ținând o cruce în mâna dreaptă și o sabie în mâna stângă.
Sfântul Mare Mucenic Gheorghe ca ocrotitor
Prin 1222, Richard Inimă de Leu, regele Angliei, „îl alegea” pe Sfântul Gheorghe patronul spiritual al Casei Regale și „al întregii țări”. Regele Edward al III-lea a înființat „Ordinul Saint George”. Mai târziu, „Crucea Sfântului Gheorghe” a devenit steagul Angliei – „Union Jack”.
Marele Mucenic Gheorghe este considerat și ocrotitorul Georgiei, Armeniei, Maltei, Lituaniei, Serbiei.
Armata Română l-a luat drept ocrotitor pe Sfântul Mare Mucenic Gheorghe în anul 1920. După o perioadă de întrerupere a acestei „cinstiri”, Sfântul este cinstit și prăznuit, începând cu anul 1990, de toate unitățile militare.
Reprezentarea Sfântului Gheorghe doborând balaurul este prezentă și pe Steagul Moldovei, aflat la Mănăstirea „Zografu” din Muntele Athos.
Pe respectivul steag se află rugăciunea lui Ștefan cel Mare către Sfântul Gheorghe: „O, luptătorule și biruitorule, mare Gheorghe, în nevoi și în nenorociri grabnic ajutător și cald sprijinitor, iar celor întristați, bucurie nespusă, primește de la noi această rugăminte a smeritului tău rob, a Domnului Io Ștefan Voievod, din mila lui Dumnezeu, Domnul Țării Moldovei. Păzește-l pe el neatins în lumea aceasta și în cea de apoi, pentru rugăciunile celor ce te cinstesc pe Tine, ca să Te preamărim în veci. Amin. Și aceasta a făcut-o în anul 7008 (1500), în al 43 an al Domniei Sale“.
De asemenea, pecetea Mitropoliei Moldovei și Bucovinei poartă chipul Sfântului Gheorghe, preluat după steagul de luptă al Sfântului Ștefan cel Mare.
Troparul Sfântului Mare Mucenic Gheorghe, purtătorul de biruință
Glasul 4: „Ca un izbăvitor al celor robiţi şi celor săraci ocrotitor, celor bolnavi doctor, împăraţilor ajutător, purtătorule de biruinţă, Mare Mucenice Gheorghe, roagă pe Hristos Dumnezeu să mântuiască sufletele noastre.”
Sursa foto: playtech.ro
Actualitate
Ziua Mondială a Cărții, un omagiu adus autorilor și drepturilor lor de creație

Această zi celebrează puterea cărților de a ne deschide minți, de a ne apropia unii de alții și de a ne inspira.
Marcată anual pe 23 aprilie, Ziua Mondială a Cărții este un omagiu adus autorilor și drepturilor lor de creație, esențiale pentru libertatea de exprimare și diversitatea culturală, dar și un prilej de reflecție asupra modului în care cărțile – în toate formele lor – contribuie la educație, cultură și cunoaștere.
De asemenea, este o zi care ne amintește cât de important este să citim, să susținem literatura și să respectăm munca celor care ne oferă lumi noi, prin cuvinte.
Astăzi celebrăm puterea cărților de a ne transforma, de a ne apropia unii de alții și de a construi punți între generații și culturi. Totodată, ne plecăm cu respect în fața celor care păstrează acest tezaur viu – bibliotecarii, gardienii tăcuți ai cunoașterii.
Ideea acestei sărbători a aparținut scriitorului spaniol Vicente Clavel Andrés, care a propus omagierea lui Miguel de Cervantes pe 23 aprilie – ziua în care marele autor al lui Don Quijote s-a stins din viață.
Cărțile digitale deschid noi orizonturi, oferind acces rapid și extins la informație, în timp ce cărțile tipărite continuă să fie prețuite pentru farmecul și tangibilitatea lor. Această diversitate este o adevărată bogăție comună, iar cărțile – indiferent de format – rămân unelte esențiale ale schimbului de idei, dincolo de limitele timpului și spațiului.
Din 2005, România marchează această dată dublu simbolic, celebrând și Ziua Bibliotecarului
În România, profesia de bibliotecar s-a conturat după anul 1800, dezvoltându-se odată cu învățământul național. În 1862, proiectul Bibliotecii Naționale din Iași a adus primele repere teoretice de biblioteconomie. De atunci, bibliotecarii au fost prezenți în inima comunităților, călăuzind generații întregi prin universul lecturii.
Știați că însuși Mihai Eminescu a fost bibliotecar? În liniștea sălilor de lectură ale Bibliotecii Centrale Universitare din Iași, poetul a găsit nu doar ordine, ci și inspirație. Ca el, mulți alți mari creatori – Lucian Blaga, Nicolae Steinhardt, George Călinescu, Jorge Luis Borges, Marcel Proust – au slujit cultura și prin această profesie nobilă.
Astăzi, spunem La mulți ani! tuturor bibliotecarilor din România și le mulțumim pentru dedicarea cu care țin aprinsă flacăra culturii. Iar tuturor cititorilor – spor la lectură și bucurie în paginile descoperite!
Sursa text: facebook/Ministerul Culturii
Sursa foto: CJRAE Vaslui
Actualitate
Vinerea Mare pentru creştinii ortodocşi şi catolici, ziua în care a fost răstignit Iisus Hristos

Creştini ortodocşi şi greco-catolici sunt astăzi în Vinerea Mare, în care îşi amintesc de moartea lui Iisus Hristos pe cruce şi de aşezarea lui în mormânt.
Vinerea mare este ziua în care Iisus Hristos, fiul lui Dumnezeu, făcut om, a trăit cea mai tragică dintre experienţele umane: moartea. A fost răstignit între doi tâlhari, acuzat de blasfemie şi împotrivire faţă de autoritatea romană.
Conform textelor evanghelice, în momentul când Iisus şi-a dat duhul pe cruce, Pământul s-a cutremurat şi cerul s-a întunecat. După ce a fost coborât de pe cruce, Iisus a fost aşezat în mormântul oferit de Iosif din Arimateea, un înstărit al vremii.
Îngroparea lui Iisus este simbolizată astăzi de aşezarea Sfântului Epitaf în mijlocul bisericilor şi apoi de purtarea lui în jurul sfintelor lăcaşuri. Această procesiune are loc la denia din această seară, când se cântă Prohodul Domnului, cântarea de înmormântare a lui Iisus.
Vinerea Mare este zi aliturgică, adică nu se săvârșește niciuna dintre cele trei Sfinte Liturghii.
Ceremonia principală din aceasta zi este scoaterea Sfântului Epitaf din altar și așezarea lui pe o masă în mijlocul bisericii. Prin scoaterea Sfântului Epitaf retrăim coborârea de pe Cruce a lui Hristos și pregătirea Trupului Său pentru înmormântare.
Seara se cântă Prohodul și se înconjoară biserica cu Sfântul Epitaf. Este o procesiune de înmormântare. Epitaful pe care îl poartă preoții ajutați de credincioși simbolizează trupul Mântuitorului.
Obiceiuri şi tradiţii în această zi
Se spune că pe cei ce trec de trei ori pe sub Sfântul Aer nu-i doare capul, mijlocul și șalele în cursul anului, iar dacă își șterg ochii cu marginea epitafului nu vor suferi de dureri de ochi.
Acestei zile i se spune și Vinerea Seacă, pentru că bătrânele posteau post negru, iar seara, la Denia Prohodului Domnului, luau anafura de la biserică.
După cântarea Prohodului Domnului se înconjoară de trei ori biserica de tot soborul, cu Sfântul Epitaf, care apoi este așezat pe masa din mijlocul bisericii. La terminarea slujbei, femeile merg la morminte, aprind lumânări și își jelesc morții.
La sfârșitul slujbei, era obiceiul ca preotul să împartă florile aduse, care erau considerate a fi bune de leac.
Lumea, în trecut, pleca acasă cu lumânările aprinse pe drum, ca să afle și morții de venirea zilelor mari. Ocoleau casa de trei ori și intrând, se închinau, făceau câte o cruce cu lumânarea aprinsă către cei patru pereți sau doar la grinda de la intrare și păstrau lumânarea pentru vremuri de primejdie, potrivit curieruldestiri.ro
-
Botoșanicu 2 zile in urma
Trei zile de distracție și răsfăț culinar la „aRoma Fest”, eveniment organizat în parcarea fabricii de carne Doly-Com (foto)
-
Actualitatecu 3 zile in urma
Superstiția cu privire la ziua de „Marţi, 13”, o zi cu ghinion, combătută de pompieri prin activități preventive (foto)
-
Actualitatecu 2 zile in urma
Superliga: Liga Profesionistă de Fotbal a reprogramat meciurile pentru salvarea de la retrogradare
-
Actualitatecu 3 zile in urma
Asociația care administrează „Casa Elena” din Dorohoi a contestat în instanță toate sancțiunile aplicate
-
Actualitatecu 2 zile in urma
Bărbat reținut de polițiști după ce a sustras telefonul unei femei din buzunar, profitând de neatenția acesteia
-
Botoșanicu 3 zile in urma
Evaluări naționale la clasele a Il-a, a IV-a și a Vl-a, un moment important în parcursul educațional al elevilor
-
Se intampla langa noicu 3 zile in urma
Județul Iași a depășit, în statistici, pragul de un milion de locuitori. Suceava, pe locul trei la nivel național
-
Actualitatecu 3 zile in urma
Riscurile statului îndelungat pe scaun pentru sănătate