Administrație
Modernizarea porțiunii de drum, din zona Cătămărăști Deal, intră în linie dreaptă
A fost obținut avizul pentru documentația tehnică aferentă obiectivului de investiții ”Modernizare DN 29 B Km 3+000 – 6 + 200” de către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) din partea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, aduce la cunoștință primarul comunei Mihai Eminescu, Verginel Gireadă, într-o postare pe una din paginile sale de socializare.
”Am fost direct interesat de avizarea și realizarea acestei investiții întru-cât, prin aceasta, pe toată lungimea DN 29B, care traversează localitatea Cătămărăști Deal din cadrul comunei Mihai Eminescu, se vor construi câte două benzi pe sensul de deplasare, se vor amenaja intersecții semaforizate, treceri de pietoni și un sens giratoriu”, menționează Verginel Gireadă.
Potrivit informaţiilor din caietul de sarcini, circulaţia pe sectorul respectiv de drum se desfăşoară cu dificultate din cauza trecerii de la patru benzi de circulaţie la două (capăt linie tramvai, n.r.), dar şi datorită dezvoltării rapide a localităţii Cătămărăşti Deal.
Lungimea totală a sectorului propus spre modernizare/extindere la patru benzi de circulaţie este de 3,2 kilometri şi cuprinde şapte intersecţii cu străzi care asigură colectarea şi descărcarea în DN 29B a traficului rutier din zona rezidenţială şi o intersecţie cu DC 62 care asigură legătura cu localitatea Mihai Eminescu.
Sectorul de drum nu are amenajat un sistem de colectare şi evacuare controlată a apelor din precipitaţii, iar şanţurile existente sunt parţial colmatate.
Se evidenţiază multiple fisuri şi crăpături ce permit infiltrarea apelor în interiorul sistemului rutier, afectând calea de rulare, iar acostamentele sunt realizate din pământ şi sunt degradate.
Din motivele expuse, CNAIR a luat decizia modernizării, respectiv a lărgirii la patru benzi a respectivului sector de drum şi a iniţiat procedura de achiziţie pentru studiul de fezabilitate necesar acestui proiect.
În următoarea etapă, se va realiza procedura de achiziție publică pentru proiectarea și execuția lucrărilor.
Acest proiect important va contribui la îmbunătățirea infrastructurii rutiere din localitatea Cătămărești-Deal și la creșterea siguranței în trafic, susține Verginel Gireadă, primarul comunei Mihai Eminescu.
Sursa foto: WordPress.com
Administrație
Inspectorii APIA Botoșani fac controale pe teren, la fermierii care au solicitat subvenţie
În această perioadă, inspectorii APIA Botoșani verifică circa 12.954 de parcele ale fermierilor botoșăneni care au solicitat subvenţie, pentru a vedea dacă realităţile din teren coincid cu informaţiile incluse în cererea de acordare a ajutorului financiar din fonduri europene și de la bugetul național, transmit reprezentanții instituției.
În eșantionul de control de anul acesta, din cei 25.600 de fermieri botoșăneni care au solicitat subvenții, sunt vizați pentru verificare un număr de 251 fermieri, în special fermieri mari, care dețin în total circa 32.685 hectare.
„La nivelul județului Botoșani avem un număr de 12.954 parcele deținute de cei 251 de fermieri care vor fi verificați pe teren de către colegii mei. Aceștia vor verifica dacă realitatea din teren corespunde cu ceea ce au declarat fermierii în cererea de plată și dacă sunt respectate angajamentele stabilite pentru schemele de sprijin solicitate. După finalizarea acestor controale, data limită fiind 10 octombrie, dacă este cazul se atenționează sau se sancționează fermierii, în funcție de neconformitățile găsite. Un lucru îmbucurător este că numărul fermierilor sancționați scade de la an la an”, a declarat Dan Șlincu – director executiv APIA Botoșani.
Pe lângă controlul clasic pe teren, funcționarii APIA Botoșani vor efectua control prin monitorizare a tuturor parcelelor agricole. Această operațiune reprezintă o procedură de observare, urmărire şi evaluare periodică şi sistematică a activităţilor şi a practicilor agricole de pe suprafeţele agricole, utilizând datele obţinute cu ajutorul sateliţilor Sentinel din cadrul programului Copernicus. Acolo unde au fost identificate parcele neconforme, APIA va transmite fermierilor solicitări de clarificare.
Activitatea de control prin monitorizare este premergătoare pregătirii dosarelor fermierilor pentru plata în avans, care este programată a se efectua începând cu data de 16 octombrie 2025, precizează reprezentanții APIA – Centrul Județean Botoșani.
Sursa foto: Informatia zilei
Administrație
Guvernul le-a pus gând rău bugetarilor: mai puțini funcționari în administrația centrală și locală
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei a pus în dezbatere publică un proiect de lege privind unele măsuri pentru creşterea capacităţii financiare a unităţilor administrativ-teritoriale, așa-numitul pachet 2, care propune, între altele, reducerea cu 20% a numărului de posturi din administraţia locală, mai puțini consilieri locali, mai puțini polițiști. Pachetul introduce, de asemenea, mecanisme de stimulare a plății datoriilor la bugetele locale.
Prin aceste măsuri, care se vor aplica utilizând datele recensământului din 2021, „se creează premisele optimizării atât a resurselor umane, pe de o parte, cât şi a resurselor bugetare ale autorităţilor publice locale”, se arată în expunerea de motive a proiectului de modificare a OUG 63/2010 care completează Legea 273/2006 privind finanţele publice locale.
Pe lângă reducerea cu 20% a posturilor din administraţia locală, proiectul propune reducerea, în administraţia centrală, a numărului de consilieri personali ai demnitarilor, iar la nivelul administraţiei locale, ca numărul consilierilor să scadă „în funcţie de numărul de locuitori” ai localității.
Măsura ar urma să ducă la o reducere de 6.060 de posturi, respectiv cheltuieli mai mici cu salariile pe ultimele 4 luni din 2025 cu 193,92 milioane lei, economia anuală fiind de 581,76 milioane lei. Pachetul vizează și redimensionarea numărului de poliţişti locali, astfel: un post la fiecare 1.200 de locuitori pentru localități şi un post la fiecare 6.500 de locuitori pentru judeţe.
Pe de altă parte, UAT-urile cu mai puțin de 4.500 de locuitori pot înfiinţa o poliţie locală (cu maximum 3 posturi) doar dacă o pot finanța integral din venituri proprii.
Se introduc, astfel, modificări prin care eliberarea certificatelor de atestare fiscală necesare la vânzarea ori cumpărarea unui autoturism va fi condiționată de plata tuturor datoriilor către bugetul local. În cazul neachitării la termenele iniţiale a amenzilor contravenţionale, se va aplica o majorare de 30% dacă amenda nu este plătită în 3 luni şi încă 30% dacă neachitarea continuă după 6 luni.
Impozitele pe proprietate pentru persoanele fizice ar putea creşte de la 1 ianuarie 2026, chiar cu până la 70% acolo unde acestea nu au mai fost indexate de ani de zile, a precizat premierul Ilie Bolojan.
„O creştere de impozite pe proprietăţi la persoanele fizice, datorită faptului că ele nu au fost calculate funcţie de valoare de piaţă, este posibilă de la 1 ianuarie”, a declarat Ilie Bolojan, la postul de televiziune Antena 3.
Astfel, fondurile obţinute din majorările de impozit vor fi încasate de autorităţile locale, reprezentând venituri suplimentare pentru bugetele acestora.
Potrivit site-ului Ministerului Finanţelor, România avea în luna iunie 2025 aproximativ 1,3 milioane de angajați în administrație, dintre care 837.241 lucrau în administrația centrală și 468.354 în cea locală, arată ziarullumina.ro
Sursa foto: Ziarul Lumina
Administrație
Angajatorii din județul Botoșani, invitați de Inspectoratul Teritorial de Muncă la o sesiune dedicată sistemului REGES ONLINE
Inspectoratul Teritorial de Muncă Botoșani invită reprezentanții angajatorilor din județul Botoșani să participe la o sesiune dedicată sistemului REGES ONLINE, organizată în scopul informării și sprijinirii angajatorilor în utilizarea eficientă a platformei.
Întâlnirea va avea loc la sediul Centrului de Pregătire și Perfecționare Profesională al Inspecției Muncii, situat în Botoșani, Calea Națională nr. 83, în data de 28 august 2025, ora 11.00.
În cadrul acestei sesiuni vor fi prezentate:
- Funcționalitățile actuale ale aplicației REGES ONLINE;
- Proceduri corecte de utilizare a platformei;
- Întrebări și răspunsuri privind utilizarea sistemului de către angajatori.
Potrivit reprezentanților ITM Botoșani, participarea reprezentanților firmelor din județ este importantă pentru o mai bună colaborare și pentru asigurarea conformității cu legislația muncii în vigoare.
În acest sens, pentru o bună organizare a evenimentului, persoanele interesate sunt rugate să confirme participarea până cel târziu la data de 27 august 2025, organizatorii așteptând și propuneri de subiecte la adresa de e-mail: alina.pahone@itmbotosani.ro
Sursa foto: StartupCafe






